GONDOSÓRA PROGRAM
A programról további tájékoztató és információ a www.gondosora.hu oldalon vagy a 06 1 445-0080 telefonszámon.
Mi az a Gondosóra program?
Az elmúlt évszázadokban a családok életében magától értetődő volt a fizikai közelség, a több generáció együttélése. A közös, nagyobb háztartások egyfajta biztonságot nyújtottak, hiszen a családtagok egyszerűen és gyorsan tudtak gondoskodni egymásról. Idővel azonban évszázados szokások szűntek meg vagy alakultak át azzal, hogy a családok szétszóródtak, és mára már egyre kevésbé jellemző a generációk együttélése.
Az idős családtagról, ismerősökről való gondoskodás, az ő támogatásuk fontos és felelősségteljes feladat, amelyet hozzá kell igazítani a megváltozott körülményekhez és a technológia fejlődéséhez.
Ugye Ön is biztonságban szeretné tudni idős szeretteit?
Mindig jelen lenni a másik életben néha erőn felüli feladat. Olyan digitális megoldást nyújtunk a családoknak, közösségeknek, amelynek segítségével a gondoskodás, törődés úgy is megvalósulhat, ha a családtagok, ismerősök egymástól épp fizikálisan távol vannak.
Biztonságra hangolva!
A Gondosóra program egy országos jelzőrendszerre épül. Feladata, hogy a saját otthonukban élő idős emberek egy egyszerű eszköz segítségével kapcsolatba léphessenek elsődlegesen a Diszpécserközponttal, ahol képzett munkatársaink próbálnak segíteni a felmerülő problémákban. Amennyiben diszpécsereink – lehetőség szerint a Gondosórán keresztül jelzést leadó ügyféllel egyetértésben – úgy ítélik meg, hogy a helyzet megoldása a kontaktszemély beavatkozását igényli, úgy a korábbiakban már megadott elérhetőségeken a diszpécser felveszi vele a kapcsolatot, aki aztán közvetlen és gyors támogatást, illetve megoldást nyújthat a problémára.
A program az emberi élet minőségét, védelmét és biztonságát hivatott szolgálni a kontaktszemélyek (családtag, szomszéd, vagy barát, vagy akár opcionálisan szociális gondozó) bevonásával. Része a korszerű segélyhívó eszköz, amelyhez egy országos lefedettségű távfelügyeleti és diszpécser szolgáltatás kapcsolódik. Az így kialakuló bizalmi kör egy új típusú, jóléti szolgáltatási rendszert hoz létre.
A program részeként megvalósuló szolgáltatás és a jelzőeszköz INGYENES, és Magyarország minden településén hozzáférhető a hét minden napján és órájában.
Kinek segít a program?
Ugye Ön is azt szeretné, ha 65 évnél idősebb szeretteiről akár földrajzilag távolról is gondoskodhatna?
A Magyarország kormánya által biztosított programmal a 65 év feletti, otthonában élő, magyar állampolgárok biztonságát és szeretteinkről való gondoskodást biztosíthatjuk a közvetlen környezet bevonásával úgy, hogy a formális szociális ellátórendszert (háziorvosok, szakszolgálatok, családsegítők, önkormányzatok stb.) nem szükséges igénybe venni.
A szolgáltatással segítjük a generációk közötti szakadékok áthidalását, a törődésen keresztül a mélyebb emberi kapcsolatok kialakítását.
A program céljai
Ugye Ön is azt szeretné, ha idős szerettei a saját otthonukban, megszokott környezetükben élhetnének minél hosszabb ideig?
A program elsődleges célja az otthoni és önálló életvitel meghosszabbítása.
Ám sokszor az önellátás mellett is szükség lehet külső segítségre! A program segít abban, hogy az idős emberek probléma esetén egyszerűen elérjék azt a személyt, aki gyorsan, valódi segítséget tud nyújtani nekik.
A programban való részvétellel kiemelt figyelmet fordítunk szeretteinkre, biztosítjuk azt a törődést, amelyre családtagjainknak – még önálló életvitel mellett is – szüksége van. Az első számú kontaktszemélyek – a segítő családtagok, rokonok, ismerősök, szomszédok – önzetlen és felelősségteljes tevékenységet végeznek, hiszen a biztonságérzet, az éjjel-nappali figyelem biztosítása általuk és a programnak köszönhetően idősek bentlakásos ellátásának igénybevétele nélkül is megvalósul.
A Gondosóra program részeként megvalósuló szolgáltatás és a jelzőeszköz INGYENES, és Magyarország minden településén hozzáférhető a hét minden napján és órájában.
Hogyan működik a program?
Ugye Ön is igénybe venne egy az állam által ingyenesen biztosított készüléket és a hozzá tartozó szolgáltatást, hogy idős szeretteit megajándékozhassa a saját otthonukban maradás kényelmével és ezzel együtt a biztonság érzetével?
- Segítségkérés esetén a bajban lévő felhasználó megnyomja a készülékén található gombot.
- Az eszköz jelzést küld a Diszpécserközpont felé.
- A Diszpécserközpont felveszi a kapcsolatot a felhasználóval, értékeli a helyzetet.
- Kezdeményezi a segítségnyújtást, értesíti a megadott kontaktszemélyt.
- Indokolt esetben a sürgősségi segélyhívó értesítése is megtörténhet.
A jelzőeszközzel az idős ember minden körülmény között képes segítséget kérni (a készülék karon vagy nyakban hordva mindig elérhető).
Nem kell mást tenni, mint viselni a díjmentes jelzőeszközt.
A szolgáltatásról
A Gondosóra szolgáltatást a program jelenlegi fázisában a magyar tulajdonosi hátterű 4iG Nyrt. a hazai infokommunikációs szektor egyik meghatározó vállalatcsoportja biztosítja. A 4iG több mint 25 éve van jelen az iparági és iparágfüggetlen innovatív technológiák területén, a cégcsoport az ICT piac változásainak és igényeinek megfelelve folyamatosan bővíti szolgáltatásait és portfólióját. A 4iG széles spektrumú megoldásszállítóként Magyarország piacvezető informatikai rendszerintegrátor vállalata, amely a jelzőeszközöket szállítja és a diszpécser szolgáltatást biztosítja a Gondosóra szolgáltatásait igénybe vevő valamennyi felhasználó részére.
Mire használható a jelzőeszköz?
A jelzőeszközön segítség kérést küldhetünk a Diszpécserközpontnak, amely a központon keresztül összekapcsolja a jelzőt a kontaktszeméllyel, ezzel elősegíti a mielőbbi segítségnyújtást.
Minden jelzésre reagál valaki, a megfelelő intézkedések folyamata pontosan szabályozott.
A készülék állapotáról (pl. töltöttség) automatikus jelzést is küld, de önállóan nem cselekszik.
Fontos, hogy a készüléket rendszeresen töltse fel, és úgy viselje!
Mire nem használható a jelzőeszköz?
Vészhelyzetben továbbra is a 112-t szükséges hívni, a készülék nem riaszt közvetlenül orvost, hatóságot, nem sürgősségi segélyhívó. Indokolt esetben azonban a Diszpécserközpont ebben segíthet.
Egészségügyi szakellátás, telemedicina, távdiagnosztika vagy specifikus egészségügyi probléma megoldása nem része a programnak.
A készülék kétirányú kommunikációra képes: jelzést ad és a diszpécsertől hívást fogad. Mindig ott van velünk, viseljük, de felhasználása a mobiltelefontól eltér! Nem lehet vele kimenő hívásokat kezdeményezni és külső hívásokat fogadni. A kommunikáció kizárólag a Diszpécserközponttal lehetséges a készüléken keresztül!
A készülék első bekapcsolása és kapcsolatfelvétel a Diszpécserközponttal
Ha átvette a futártól a jelzőkészülékét, kérjük azonnal kezdje meg annak feltöltését a dobozban található töltővel. Ezután nincs más dolga, mint megvárni, hogy az óra feltöltődjön – ekkor a piros LED már nem villog, hanem folyamatosan világít -, majd a szintén a dobozban található karpántba belehelyezze a jelzőeszközt és így feltegye a csuklójára vagy a nyakába akassza a nyakpánttal.
Annak érdekében, hogy Ön is és a szolgáltató is megbizonyosodjon róla, hogy működik a jelzőeszköze, első alkalommal szükséges egy teszthívás. Ezt kezdeményezheti a Diszpécserközpont is vagy Ön is. Amennyiben a Diszpécserközpont indítja a teszthívást, akkor egy dallamot fog hallani, majd a készülék a hívást automatikusan felveszi és kihangosítja. Ha szeretné Ön indítani a teszthívást, akkor egyszerűen nyomja meg a főgombot a Gondosóráján. Ekkor megtapasztalhatja, hogy hogyan is működik a főgomb és hogy milyen, amikor rövid időn belül visszahívja a diszpécserünk. Ez a teszthívás lehetőséget ad arra, hogy további kontaktszemélyeket adjon meg és hogy a diszpécserünk segítsen még jobban megérteni a jelzőeszköz működését, illetve feltehet bármilyen egyéb felmerülő kérdést a Gondosórával vagy a szolgáltatással kapcsolatban. Ezután már magabiztosan tudja használni a készüléket, ha szüksége van rá.
Ön is nyugodtabban élné mindennapjait, ha tudná, hogy idős szerettei probléma esetén segítséget kaphatnak, hiszen az állam egy modern, egyszerűen használható, ingyenes eszközt bocsát a rendelkezésükre ehhez.
Kontaktszemélyek
A regisztráció során egy kontaktszemély megadására van lehetőség. Azért fontos, hogy minden Gondosóra felhasználónak legyen megadva legalább egy kontaktszemélye mert, ha olyan helyzet áll elő, amit a diszpécsereink nem tudnak megoldani (pl. személyes jelenlétre van szükség mert elesett az ügyfél az udvaron, közművekkel kapcsolatos ügyintézésre van szükség vagy éppen elfogyott a tűzifa), akkor kell valaki, akit értesíteni lehet és gyorsan mozgósítható. Az a legszerencsésebb, ha az első helyen megadott kontaktszemélynek van kulcsa a Gondosórát viselő ügyfelünk lakásához és lehetőség szerint a közelben lakik, vagyis bizalmi kapcsolatot ápolnak egymással.
Másodlagos, harmadlagos kontaktszemély megadására akkor van lehetőség, ha a felhasználó már kézhez kapta a Gondosóráját és elindítja az első teszthívást. Ekkor a diszpécserrel folytatott beszélgetés alkalmával kérheti a kontaktszemély adatainak módosítását és megadhat újabb kontaktszemélyeket is. Itt már olyan személyt is meg lehet jelölni, aki esetleg fizikailag távolabb él a felhasználótól, de előfordulhat, hogy onnan is a segítségére tud lenni idős hozzátartozójának.
Fontos, hogy minden kontaktszemély tudjon róla, hogy a jövőben, a nap bármely szakában kereshetik a Gondosóra Diszpécserközpontjától, ha a hozzátartozó felhasználó jelzést adott le és a diszpécsereink, illetve a felhasználó úgy ítélték meg, hogy a kontaktszemélyre van szükség a helyzet megoldásához.
Ez a hívás minden esetben a következő számról fog érkezni: 06 1 880 6832. Kérjük, minden kontaktszemély mentse el a telefonjába ezt a telefonszámot!
Mi szükséges a programhoz való csatlakozáshoz?
A programhoz alanyi jogon lehet csatlakozni minden 65. életévét betöltött magyar állampolgárnak, akik ingyenesen megkapják a jelzőeszközt. A programba a regisztráció gombra kattintva tud jelentkezni, az eszközök kiosztása a regisztrációs űrlap feldolgozását követően folyamatosan történik.
Az ingyenes jelzőeszközt igényelheti a felhasználó (65. életévét betöltött magyar állampolgár) vagy a felhasználó segítője (az a személy, aki a felhasználó megbízásából és jóváhagyásával tölti ki a regisztrációs űrlapot).
A készülék használatba vételéhez javasolt olyan segítő családtag vagy ismerős regisztrálása, akiket az esetleges riasztás során a Diszpécserközpont értesíteni tud.
A készülék rendszeres töltésén és viselésén kívül a továbbiakban semmire nincsen szükség, hogy a program aktív tagja maradjon.